Iławski PKS bardzo mocno ograniczył swoją działalność przewozową – w ofercie pozostało już tylko kilka par kursów. Jak wielu podróżnych spółka straciła w okresie pandemii i jaka jest jej aktualna kondycja finansowa? Na te pytania lokalny przewoźnik z województwa warmińsko-mazurskiego nie odpowiada, tłumacząc to zachowaniem tajemnicy handlowej.
Wiele przedsiębiorstw komunikacji regionalnej
boryka się obecnie z dużymi problemami wynikającymi ze spadku liczby pasażerów. Zmniejszone wpływy rekompensowane są dzięki rządowym programom pomocowym jedynie częściowo, a utrzymywanie się stanu epidemii nie pozwala na określenie horyzontu czasowego, w którym sytuacja branży mogłaby się poprawić. Dodatkowo długotrwała nauka zdalna większości uczniów odbiera przedsiębiorstwom podstawową dla wielu firm grupę klientów.
Szereg miejscowości poza siecią połączeń PKS-uOczywiście odbija się to na ofercie przewozowej. Kursów ubywa m.in. w rozkładzie Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Iławie. W grafiku połączeń obowiązującym od 9 listopada 2020 r. zawieszony został ruch na trasie z Iławy do Biskupca. Komunikacja nie jest utrzymywana również na linii do Nowego Miasta Lubawskiego. Do Lubawy realizowana jest aktualnie tylko jedna para kursów.
Poza tym autobusy zniknęły całkowicie z tras do Zalewa i Lubnów. Do Franciszkowa dojechać można raz dziennie, a na jedynej wciąż funkcjonującej w większym zakresie trasie Iława – Kisielice pozostało tylko sześć par połączeń. Od 14 listopada zeszłego roku żadne z nich nie jest wykonywane w soboty, niedziele czy dni wolne.
Ilu pasażerów ubyło – nie wiemy. Kursów jest już jednak bardzo niewiele Wobec tak dużych ograniczeń oferty zapytaliśmy przewoźnika o skalę spadku liczby podróżnych i o kondycję finansową przedsiębiorstwa. – Informacje dotyczące istotnych danych funkcjonowania spółki są naszą tajemnicą handlową – odpowiedziało nam jednak biuro PKS Iława. Aktualny rozkład jazdy wskazuje przy tym, że spółka praktycznie wycofała się z rynku regularnych przewozów pasażerskich, obsługując dziś tylko pojedyncze kursy. Wciąż realizowane są natomiast inne usługi, np. stacji diagnostycznej pojazdów czy stacji paliw.
PKS Iława to spółka powstała w 1999 r. na bazie dawnej placówki terenowej ówczesnego PPKS Ostróda. Do niedawna przedsiębiorstwo prowadziło także przewozy w relacjach dalekobieżnych, m.in. do Bydgoszczy czy Krynicy Morskiej. Stopniowa redukcja oferty zaczęła się jeszcze przed pandemią – w 2020 r. spółka nie obsługiwała już żadnych tras międzywojewódzkich.